Již v loňském roce započala dodávka Tatry Phoenix T158 do jednoho z největších podniků v okrese Havlíčkův Brod, a to do Zemědělského obchodního družstva Kámen. Jedná se o vozidlo s pohonem 8×6 s řiditelnou přední a zadní nápravou s velkoobjemovou nástavbou JOSKIN Drakkar 7600/180/33D Cargo, vybavenou o hydraulické nástavky, které navýší objem o 10 m3 a tím se dostane na celkovou kapacitu 46 m3.
Tato kombinace podvozku se osvědčila jako nejlepší v zemědělských provozech. Díky natáčení zadní nápravy má Tatra malý rádius otáčení, a tak není problém najet ze silnice rovnou přes mostek na pole, a to bez jakéhokoliv couvání.
Cílem této kombinace bylo zrychlit dopravu zemědělských komodit do přilehlých středisek, skladů i vzdálenějších výkupů. Avšak hlavní požadavek byl, nahradit v dopravě starší LIAZ 706 (více známý pod názvem Mates) a uvolnit z dopravy velký traktor, který je v době přepravy materiálů potřebný hlavně na poli v předseťové přípravě pudy. Nejvíce se tato efektivita ukázala ve žních, a to především při sklizni obilí, a zároveň v přípravě pod setí ozimých řepek, kdy by jinak musel traktor jezdit v dopravě s velkým návěsem a nemohl by tak zároveň připravovat na poli.
Podnik stál před jasnou otázkou, a to buď pořídit ještě jeden velký silný traktor o výkonu cca 300 koní a výše nebo Tatru. Při hlubší diskuzi se dospělo k názoru, že jeden velký traktor je celoročně využíván hlavně v dopravě, a tak jsme se se zákazníkem domluvili, že Tatru na pár týdnů vyzkoušíme a uvidíme, jaký efekt se dostaví. Nemuselo se dlouho čekat a efekt přišel během pár dní. A to, konkrétně v rychlosti odvozu obilí do vzdáleného mlýna a výkupu v Havlíčkově Brodě, ale především v amortizaci opotřebitelných nákladů jako jsou pneumatiky, spotřeba paliva atd. Nemluvě o výkonu, jaký je obsluha schopna udělat oproti traktoru, skoro 1x – 2x takový. V momentě, kdy se auto nasadilo do linky při sklizni senáže a siláže, tak nebylo o čem diskutovat.
V tu chvíli ještě přišla další varianta využití Tatry. ZOD Kámen totiž nedávno pořídil svůj vlastní samochodný aplikátor kejdy a digestátu, a tak přišlo na řadu využití Tatry k jeho návozu. Díku tomu, že JOSKIN nabízí kompletní výměnný systém vč. cisteren, padla volba na 20 m3 návozní cisternu Joskin Quadra, vybavenou bočním plněním, horním napouštěcím víkem a zadním 10“ andockem pro možnost vysávání samochodným aplikátorem.
Tímto krokem bylo docíleno takřka celoročního využití Tatry v zemědělském provozu. Přendání nástaveb se provádí pomocí hydraulických odstavných noh a jednoduchého vypojení a zapojení hydrauliky. Celé přendání zabere cca půl hodiny.
Auto bylo samozřejmě dodáno, jak jinak než s naším dlouholetým partnerem v rámci dodávek nákladních automobilů Tatra – Serviscentrum Vysočina spol. s r.o..