GX

  • Univerzální stroj pro celoroční využití.
  • Využití na zemědělské produkty všeho druhu – štěpka, kompost, osivo, obilí, kukuřice, sníh, sláma, řepa, brambory.
  • Kapacita vozů je 36 – 52 m3.
MODEL   GX 360 PLUS GX 440 PLUS GX 440 PRO GX 520
Kapacita (m3)   36 44 44 52
Délka (m)   8,75 10,25 10,25 11,80
Šířka (m)   2,9 – 2,96 2,9 – 2,96 2,9 – 2,96 2,9 – 2,96
Výška (m)   3,89 – 3,95 3,89 – 3,95 3,89 – 3,95 3,89 – 3,950
Dovolené zatížení na oj (t)   4 4 4 4
Přípustné zatížení  nápravy (t) Tandemová náprava  18 / 20 20 20
  Tridemová náprava 27 27 30
Tandemová náprava   sériová výbava sériová výbava sériová výbava
  Řízení kol sériová výbava sériová výbava
  Inteligentně řízená kola sériová výbava
  Mechanické nucené řízení volitelná výbava volitelná výbava volitelná výbava
  Elektrické nucené řízení volitelná výbava
Tridemová náprava   volitelná výbava volitelná výbava sériová výbava
  Mechanické nucené řízení sériová výbava sériová výbava sériová výbava
  Elektrické nucené řízení volitelná výbava volitelná výbava
Pneumatiky 800/45 R 26.5 TL 174 D sériová výbava sériová výbava sériová výbava sériová výbava
  800/45 R 26.5 TL 174 D Trac profil volitelná výbava volitelná výbava volitelná výbava volitelná výbava
  710/50 R 30.5 TL 173 D Trac profil volitelná výbava volitelná výbava* volitelná výbava* volitelná výbava
  800/45 R 30.5 TL 176 D Trac profil volitelná výbava volitelná výbava* volitelná výbava* volitelná výbava
Počet dávkovacích válců (dolň. výbava)   2 2 2 2
Hydraulické okruhy   1x DW, 1x EW + freier Rucklauf** 1x DW, 1x EW + freier Rucklauf* Load-Sensing Load-Sensing
Počet otáček vývodové hřídele v ot/min   1000 1000 1000 1000
Rychlost pásového dopravníku m/min   7,5 resp. 15 ve zrychleném chodu 7,5 resp. 15 ve zrychleném chodu 7,5 resp. 15 ve zrychleném chodu 7,5 resp. 15 ve zrychleném chodu
Příkon od   cca 88/120 kW/PS cca 88/120 kW/PS cca 88/120 kW/PS cca 110/150 kW/PS

*není k dispozici pro nápravu Tridem 27 t, ** V závislosti na volitelné výbavě: 1x EW (řízená náprava / zvedací náprava) a 1x DW (kryt nákladového prostoru)

Koncepce vozu

Přední stěna tvoří spolu s dopravním pásem jeden celek. Na zádi je tento celek tažen dvěma řetězy pod vůz. Materiál se tak pohybuje šetrně z vozu, aniž by docházelo ke změně jeho struktury. Díky této koncepci je množství vykládaného materiálu stále rovnoměrné. Jakmile čelní stěna dorazí na záď, je celá GX zcela prázdná. Tření během vykládky je minimální díky kónickému tvaru ložného prostoru a velmi hladkým bočním stěnám.

Součástí vozu jsou dva výkonné hydraulické motory, které prostřednictvím robustní převodovky pohánějí dopravní mechanismus. Synchronizaci pohonů zajišťuje silná hřídel. Tento jedinečný pohon umožňuje měnit rychlost a velice efektivně plnit i vyprazdňovat vůz GX.

K potřebnému pohonu složí robustní řetězy s plochými články. Prostřednictvím svěrné lišty spojené s pásem, napínacích pružin a čelní stěny se dá do pohybu jakýkoli náklad. Materiál odolný proti opotřebení je zárukou provozní bezpečnosti a dlouhé životnosti bez kompromisů.

Pro přizpůsobení na různé přepravované komodity může vůz GX díky hydraulicky výsuvným bočnicím zredukovat nakládací výšku až o 700 mm.

Tažná oj, zavěšení a podvozek

V základní výbavě dodávaná, hydraulicky nastavitelná oj je schválena pro svislé zatížení 4t. Nastavení oje je prováděno pomocí dvou velkých hydraulických válců, které oj nastaví do jakékoli polohy. Na zadní nápravě traktoru tak leží větší zatížení a tím se zvyšuje celková povolená hmotnost. Celkově štíhlá konstrukce oje umožňuje velký úhel natočení traktoru a tím maximální obratnost celé soupravy. Nárazy a nerovnosti absorbují pneumatické tlakové akumulátory, takže se nepřenášejí na traktor. Vůz GX jede klidně a komfortně následuje traktor v jakékoli situaci.

Výhody pohyblivé oje, která je v sériové výbavě, se projeví především při prosekávání porostu. Podobně jako kolébka se předek vozu skloní dolů a záď se zvedne. Pro řidiče sklízecí řezačky pak korba představuje snadný cíl. 

Hydraulicky ovládaná pohyblivá oj umožňuje změnit světlou výšku pouhým stisknutím tlačítka. Tato vlastnost usnadňuje především snadnou vykládku při průjezdu silem. Řidič pak může regulovat nastavení sklonu korby podle stoupání a klesání.

Hydraulické podvozky KRONE přesvědčí svým jedinečným propojením náprav a klidným chováním ve vleku, které s tím souvisí. Stabilita hraje velkou roli především na svahu nebo při průjezdu silážní jámou. Hydraulika vyrovnává nerovnosti a vůz GX sedí na silnici jako přibitý.

Hydraulické válce náprav jsou samostatně ne levé a i pravé straně navzájem propojené. Olej a tím i zatížení podvozku se vždy rozloží rovnoměrně na všechny nápravy. Díky tomu je jízda klidná, zatížení na závěs stálé a vůz má výbornou stabilitu.

Vozy jsou dodávány s tandemovým podvozkem KRONE (zatížení na nápravu 20 t) nebo tridemovým podvozkem KRONE se zvedací nápravou (zatížení 27/30 t na nápravu). U hydraulických tridemových podvozků je možné přední nápravu pohodlně z kabiny zvednou. Díky zvednutí se při jízdách naprázdno neopotřebovávají pneumatiky. 

 

 

 

Ložný prostor

KRONE GX s celkovou dovolenou hmotností až 34 t a ložným objemem až 44 resp. 52 mmá ohromnou přepravní kapacitu. Velký otvor korby shora usnadňuje nakládku a snižuje ztráty při sklizni. Díky patentované koncepci jediného rámu a lehké konstrukci je možné vysoké užitné zatížení.

Speciálně vyvinuté boční stěny s GFK jsou velmi lehké ve prospěch využitelného užitného zatížení a spolu s robustními klanicemi poskytují perfektní stabilitu. V kombinaci s kompletně utěsněným ložným prostorem je vůz GX vhodný pro přepravu jakéhokoli materiálu. Blatníky jsou sešikmené, takže se na nich neusazují nečistoty a nedochází ke znečištění silnic.

Přes dvoudílnou čelní stěnu s dvěma velkými průhledy z akrylátového skla vidí řidič dobře do ložného prostoru. Může tak průběžně sledovat stav naplnění korby.

Mezní zatížení 2000 mm širokého a 3,6mm silného dopravního pásu je 50 t. Uvnitř pásu jsou dvě vrstvy polyesterové tkaniny a povrch je z PVC. Spodní strana má nízký koeficient tření, takže se na ni nic nelepí. Pás se může pohybovat dopředu i dozadu, protože je trvale napnutý. Konstantní rychlosti vyprazdňování vytváří rovnoměrné vrstvy materiálu a samotný pás je namáhán rovnoměrným zatížením.

Pro vyprazdňování vozu jsou k dispozici dvě rychlosti. Pomalé vyprazdňování s rychlostí 8 m/min. nebo rychlé vyprazdňování s rychlostí 16 m/min. Díky tomu se GX 440 kompletně vyprázdní během cca. 40 sekund.

Vozy mohou být doplňkově vybaveny krycími plachtami ložného prostoru. Náklad je především při rychlých přesunech po silnici dokonale zajištěný. Kryt se otevírá a zavírá snadno a rychle hydraulicky, stisknutím jediného tlačítka.

Záď

S dávkovacími válci se přepravovaný materiál perfektně rozprostře. Dva válce o průměru 440 mm a agresivním designem ukládají velká množství píce do rovnoměrného koberce. Tak jsou vytvořeny nejlepší předpoklady pro správné zhutnění a konzervaci píce ukládané do silážní jámy.

Zadní stěna vozu KRONE GX je vyřešena šikovně. Za pomoci dvou šroubů na každé straně se dá jednotka dávkovacích válců jednoduchým systémem několika málo pohyby spojit buď s vozem nebo se zadním čelem. Celý úkon zvládne bez problémů jedna osoba. Vůz GX tak může být rychle a flexibilně přestavěn pro jakékoli použití.

Při nakládání zezadu vozu se dávkovací válce spojí se zadní stěnou a spolu s ní se zvednou nahoru. Tak je možné vůz snadno a přehledně nakládat i vykládat. Je-li potřeba, dá se celá jednotka dávkovacích válců hladce vymontovat. 

Brzdy a řízení

GX 440 a GX 520 jsou v sériovém provedení vybaveny dvouokruhovou pneumatickou brzdovou soustavou. Hydraulicky ovládaný ventil ALB reguluje tlak v brzdovém systému v závislosti na zatížení. Díky pružinovému brzdovému válci je zaparkovaný vůz perfektně zajištěný.

Volitelný elektronický brzdový systém EBS zahrnuje funkci ALB, ABS a RSS. Stabilizační systém RSS řídí brzdný výkon při nebezpečí převrácení, takže vůz GX si zachová stabilitu a bezpečně zvládne i rychlý průjezd ostrou zatáčkou. Všechny funkce společně zvyšují provozní bezpečnost.

Brzdový systém je umístěný nad nápravou, takže vůz má maximální světlou výšku, systém je chráněný a provoz bezporuchový.

U vozu GX 440 s tandemovou nápravou patří náběžné řízení kol k základní výbavě. Při manévrování, při průjezdu silem, nebo při jízdě po silnici je možné í řízení zaaretovat prostřednictvím blokovacích válců. Tento systém řízení je jednoduchý, a přesto komfortní díky automatickému blokování nápravy, které se automaticky aktivuje při dosažení přednastavené rychlosti nebo při couvání.

Konstrukce aktivního řízení tandemových nebo tridemových náprav se skládá z normalizovaného kulového závěsu na traktoru, řídící tyče a hydraulického ovládacího válce, který vytváří průtok oleje do válců řízení.

Řídící systém je ovládán speciální řídící jednotkou. Řídící tyč spolu se snímačem rejdového úhlu poskytuje systému potřebné údaje o natočení traktoru. Příslušný hydraulický systém zásobuje válce řízení olejem, takže GX je díky tomu velice obratný. Při rostoucí rychlosti jízdy se kvůli bezpečnosti při jízdě intenzita a citlivost řízení snižuje. V režimu práce na poli je možné do řízení aktivně zasahovat, například při jízdě napříč svahem, při průjezdu silem nebo parkovacích manévrech GX. 

 

Ovládání

Standardní ovládání ISOBUS přináší komfortní a přehledné ovládání přepravního vozu. Intuitivní uživatelské rozhraní podává průběžně obsluze řidiči informace o aktuálním stavu stroje a jeho nastavení. Na liště tlačítek obrazovky lze individuálně nakonfigurovat zobrazení zvolených funkcí. Požadavky na poskytování přehledné a srozumitelné informace o stroji a práci řidiči, které KRONE klade na všechny ovladače, jsou zde splněny. 

Díky doplňkovému dálkovému ovládání je možné vůz GX pohodlně vyložit a naložit i z místa mimo kabinu. Dálkové ovládání umožňuje otevírání a zavírání zadního čela i ovládání směru a rychlosti pohybu pásového dopravníku s čelem.